Populära recept

torsdag 30 augusti 2012

Kycklinglasagne med lufttorkad skinka




Just nu hittar jag goda recept till höger och vänster som jag vill testa. Blandar upp matlagningen med lite vardagsklassiker och sedan mina testrecept som ligger på hög :) Denna väääldigt goda rätt hittade jag receptet på i boken "Bulle, burgare, färs - en kokbok om färs" av Tobias Holmberg. Rätten är smakrik och jag tycker det var gott med kycklingfärs istället för blandfärs som jag tröttnat på för länge sedan... Denna rätt kommer definitivt göras både en och två gånger till!


4 portioner
Cirka 1h

400 g kycklingfärs
1 finhackad gul lök
2 krossade och hackade vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 msk färsk finhackad salvia (eller 1 tsk torkad)
ca 5 dl ostsås
12 färska lasagneplattor
2 dl riven ost
ca 100 g lufttorkad skinka i tunna skivor
salt och peppar
  • Fräs färsen tillsammans med lök och vitlök på medelhög värme med olivolja tills färsen är genomstekt. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och salvia. Låt allt koka samman i cirka 15 minuter.
  • Sätt ugnen på 200 grader. Bred ut ett lager av ostsåsen i botten av en form, lägg ett lager lasagneplattor, strö över färsen och toppa med lufttorkad skinka. Upprepa och avsluta med ett lager ostsås och strö sedan över riven ost. Se till att lasagneplattorna är väl övertäckta av ostsås.
  • Grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter tills ytan är gyllengul och lasagnelattorna är lagom mjuka. Servera med grönsallad.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin