Populära recept

lördag 11 augusti 2012

Kvällens gôtta-tallrik

Yes, jag är från Västgötaslätten (schlätta) och här gôttar vi oss! Så ikväll gjorde vi en gôtta-tallrik med favoritmat :) Det blev grillade biffar, en enklare variant på de här, och tomatsalsa med mozzarella. Kan inte bli fel! Tomat och basilika är så himla gott tillsammans, och det blir inte sämre tillsammans med mozzarella och olivolja...


Tomatsalsa

små tomater, typ körsbär, plommon med mera
mozzarella (testade Fetas ekologiska - tummen upp!)
hackad salladslök
basilika (snåla inte!)
olivolja
flingsalt
  • Ta så mycket du passar av varje råvara och blanda i en skål.


Grekinspirerade biffar för 2 personer


300 g blandfärs
1 ägg
½ gul lök, hackad (perfekt att köra i mixer)
1vitlöksklyfta
1 krm salt
oregano (välj själv hur mycket)
nymalen svartpeppar
  • Blanda alla ingredienser noga och forma sedan till biffar. Stek eller grilla.


Till detta hade vi lite tillbehör på bordet; creme fraiche, dijonsenap, taccosås, ajvar relish samt några skivor ost.

Smaskens!


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin