Populära recept

fredag 20 juli 2012

Vietnamesisk sallad med hoisinkyckling a'la Leila




Häromdagen tog jag mig en titt på Leila Lindholms webbshop (ja några år efter alla andra...) och hittade då även en massa andra trevligheter i hennes krypin, recept bland annat. Tyckte att "Vietnamesisk sallad med hoisinkyckling" både lät och såg väldigt gott ut och bestämde mig för att laga detta - vilket jag inte ångrar! Kanongott och lagom asiatiskt för min del :)


För 2 personer


2 kycklingfiléer
1/2 dl hoisinsås
2 msk sesamfrön
1/2 gurka
1 avokado
1 näve sugarsnaps (alt sockerärtor)
½ mild röd chilifrukt
saft av 1 lime
½ tsk sesamolja
2 msk japansk soja
2 msk jordnötter
  • Marinera kycklingen i hoisinsås och sesamfrön.
  • Stek kycklingen på medeltemperatur så att den får gyllene färg och låt den sedan ligga och eftersteka i pannan utan värme cirka 15 minuter. Vänd ibland.
  • Tärna gurka och avokado, dela ärtskidorna, skiva chilin tunt och blanda allt i en skål.
  • Smaksätt salladen med limesaft, sesamolja och soja. Toppa med jordnötter.

Jag hade inga jordnötter hemma så jag tog istället rostade och saltade cashewnötter och tycker att det blev riktigt bra. Hade heller ingen sesamolja, men istället för att byta ut den uteslöt jag oljan helt då jag gissar på (har inte använt det förut) att den har en ganska speciell smak som skulle vara svårt att "ersätta". Bättre då att vara utan. Om man vill ha något ytterligare tillbehör till rätten skulle jag föreslå couscous.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin