Populära recept

fredag 20 juli 2012

Omelett fast som plätt




Förutom den klassiska omeletten kan man numera hitta en uppsjö av olika recept på denna rätt. Jag har testat ett med fiberhusk och keso i. Keso har jag använt tidigare för att göra omeletten lite mer matig men fiberhusk var nytt. Jag gjorde plättar av smeten och byggde sedan ihop en liten plättburgare med fyllning.


Recept för 2 plättburgare

2 ägg
200-250 gram keso
3/4 msk fiberhusk
3/4 msk dinkelmjöl
salt
smör att steka i
  • Blanda alla ingredienser i en skål, mosa keson lite lätt. Låt dra någon minut.
  • Klicka ut små plättar i stekpannan och stek på medeltemperatur i äkta smör. Beroende på hur tjocka du väljer att göra dem är stektiden lite olika, från 4-7 minuter per sida. Vänd dem inte förrän de "stannat" på ovansidan och kan vändas utan att falla isär.
  • Lägg din fyllning på ena plätten och toppa sedan med den andra plätten. Mumsa på!


Min fyllning
Jag valde att göra plättarna matiga som omeletter genom att lägga ost, skinka, senap och tomat emellan dem. Till det serverade jag en liten grönsallad. Väldigt gott och mycket mättande!

Tips
Har hittat recept på kesoplättar på flera ställen och det går vad jag förstår lika bra att ha dem som mellanmål och servera med färska bär, glass, kesella och så vidare. Blanda i lite vaniljpulver så har du "american pancakes"-style.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin