Populära recept

måndag 11 juni 2012

Jamie Oliver-inspirerade quesadillas




Blev inspirerad när Jamie Oliver gjorde Quesadillas i sitt program Jamie Olivers twist på TV:n tidigare idag, så det blev till att testa själv! Modifierade nog innehållet en hel del, men själva tillvägagångssättet är detsamma. Jag tycker det blev väldigt gott, och möjligheterna att variera den här rätten efter vad man är sugen på är stor. Plus för det! Enkel att göra är den också, om man inte som jag, ställer en varm stekpanna på en plastskärbräda mitt i matlagningen... Jag valde att fylla mina enligt receptet nedan :)


4 st Quesadillas, eller 16 bitar

8 tortillabröd
8 st stora champinjoner
ca 70 g ruccolasallad
1 liten rödlök
ca 80-100 g rökt skinka
massa riven ost
  • Hacka alla ingredienser väl, så att de inte blir så "stora". Riv osten.
  • Blanda allt utom osten i en skål. Fräs blandningen mjuk i en panna eller behåll den som den är.
  • Lägg ost på ett tortillabröd och fyll sedan på med blandning och därefter ost igen. Avsluta med ytterligare ett tortillabröd och tryck till.
  • Hetta upp en torr stekpanna till lite över medelvärme. Lägg i ett tortillapaket och låt det rostas.  När nedansidan fått färg vänder du på paketet och gör samma sak på andra sidan. Se till att osten smälter!
  • Lägg upp dina quesadillas som de är eller dela dem i exempelvis halvmånar eller tårtbitar. 
  • Servera gärna med guacamole och färska grönsaker som tomat och gurka.

Tips på annat att fylla med: paprika, zucchini, aubergine, sugar snaps, majs.
Om du tycker det är svårt att vända en hel tortilla kan du dela dem i halvmånar innan du kör dem i stekpannan.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin