Populära recept

måndag 9 november 2015

Gluten- och mjölkfri morotskaka




Precis som receptet på vitlöksgratinerade champinjoner kommer detta recept från tidningen Matkärlek. Jag är egentligen inte så förtjust i morotskaka, men den här får faktiskt tummen upp av mig. Jag gillar att den inte är särskilt söt och att den är toppad med philadelphia. Dock kan den bli ännu bättre, så nästa gång tänker jag ta i lite mer av kanel och kardemumma och kanske en halv morot ytterligare.


10 bitar
40 minuter, ugn 175 grader

1 dl kokosnötsmjöl
½ dl nyponskalsmjöl
1 tsk fiberhusk
2 msk riven kokos
3 tsk bakpulver
1 tsk kanel (jag ökar detta till 2 nästa gång)
1 tsk kardemumma (jag ökar detta till 1½ nästa gång)
½ tsk vaniljpulver
4 ägg
1 msk honung eller 2 msk valfri sötning
1 dl kokosmjölk
4 msk kokosfett eller kallpressad rapsolja
1 finriven morot (nästa gång tar jag 1½-2)
lite olja samt kokosflingor till formen
300 g färskost/philadelphia (för mjölkfritt, välj tex Oatly's påMackan)
skalet och saften av en ½ lime

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Blanda de torra ingredienserna i en mellanstor skål.
  • Vispa äggen och sötningen separat tills det blir pösigt, det tar några minuter, i en stor skål.
  • Tillsätt kokosmjölk och fett och blanda väl. Rör sedan i de torra ingredienserna. Blanda till sist ner finriven morot.
  • Olja och bröa en form (eller använd bakplåtspapper). Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.
  • När kakan svalnat av, blanda philadelphia, limeskal och limesaft till en topping och bred över kakan. 


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin