Populära recept

måndag 3 februari 2014

Hoki med rödbetor och fetaost




Jag måste säga att ICA verkligen har hoppat upp ett snäpp vad det gäller sina recept. Även om detta är ett äldre recept så tycker jag man hittar många godbitar där numera! Skönt när vardagsmaten ska lagas, att kunna hitta färdiga och goda recept. Så får experimenterandet och egenkomponerandet vänta till helgen när det finns lite mer tid till sånt :)


4 portioner
Cirka 60 minuter

400 g hokifilé
400 g färska rödbetor med skal
600 g potatis
1 paket fetaost
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
1/2 dl vitt vin
1/2 dl vatten
1 msk koncentrerad fiskfond
2 msk olivolja
3/4 dl grovskuren dill

  • Tina hokifiléerna om du använder frysta. Koka rödbetorna med skalet på. Det kan ta allt från 20 till 45 minuter. När de är klara skär du dem i klyftor och gnider av skalet under rinnande vatten.
  • Skala och koka potatisen.
  • Skala och finhacka vitlöksklyftan.
  • Lägg fisken i en stekpanna. Salta och peppra. Häll på vitt vin, vatten och fiskfond. Lägg på lock och låt sjuda cirka 4-6 minuter. Ta av från spisen och varmhåll.
  • Fräs rödbetsklyftorna i olivoljan cirka 2 minuter. Häll sedan över vitlöken och fräs någon minut till. Salta och peppra. Ta av från plattan och vänd ner dill och fetaost.
  • Servera fisken med potatis och rödbetsröran. Toppa exempelvis med lite dill eller varför inte en citronskiva.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin