Populära recept

fredag 23 november 2012

Capresepotatis



Ikväll blev det capresepotatis i huset, och till det entrecôte (igen jag vet! men det är nästan det enda röda köttet jag tycker om...). Ett mumsigt sätt att äta potatis på, jag är annars inte så mycket för denna knöl... Here we go!


Capresepotatis för 4 personer
Cirka 25 minuter, ugn 250 grader 10 minuter

6-8 normalstora potatisar
6-8 tomater
250 g mozzarella
1 kruka basilika
ca 3 msk olivolja (gå lite på känsla!)
2 vitlöksklyftor
flingsalt
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Skölj potatisen men skala den inte. Skär den i en halvcentimeter tjocka skivor. Koka den sedan halvmjuk i lättsaltat vatten. Efter kokningen lägger du upp potatisen i en smord ugnsform.
  • Blanda basilikan (spara ev lite till garnering) med vitlöksklyftorna och olivoljan samt några nypor flingsalt. Kör i mixer om du vill.
  • Strö över lite flingsalt på potatisen. Därefter lägger du på tomat och ost om vartannat. Avsluta med att ringla över basilikadressingen.
  • Låt gå i ugnen på 250 grader cirka 10-12 minuter.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin