Populära recept

måndag 23 juli 2012

Italiensk buffé




Jag är en sucker för mycket av det som det italienska köket har att erbjuda, särskilt plockmaten och smårätterna! Därför tänkte jag tipsa om hur en italiensk buffémeny skulle kunna se ut hemma hos mig :)

Avokadosallad
Om man hittar perfekt mogna avocados så är det bland det bästa som finns! Mums! Servera den som sallad.

Caprese
Caprese som är tomat och mozzarellaost tillsammans med olivolja, salt och peppar kan nästan inte bli fel. Varför inte testa att bygga caprese på höjden?

Basilika- och parmesanaioli
Eftersom jag är svag för såväl basilika som parmesan och aioli är den här röran perfekt! Passar bra att breda på foccaicabrödet nedan. Zeta har ett gott recept.

Foccaciabröd
Om du vill servera bröd till buffén föreslår jag foccacia, som kan varieras väldigt mycket. Själv föredrar jag att "krydda" den med körsbärstomater eller oliver.

Melon med prosciuttoskinka
Välj mellan cantaloupe, honungsmelon eller vattenmelon. Skär melonen i båtar och lägg skinkan ovanpå eller skär melonen i bitar och linda in dem i skinkan. Glöm inte att även lägga på eller linda in några basilikablad. Ringla över olivolja eller honung.

Pasta penne med pesto
Koka upp en skål med penne och blanda den sedan med din favoritpesto. Hemmagjord eller köpt väljer du själv. Gör du en egen behöver du pinjenötter, olivolja, vitlök, basilika och parmesanost.

Minipajer
Minipajer är smidigt och uppskattat på en buffé. Det finns massa fyllningar att välja bland, jag gillar den här med babyspenat och pinjenötter.

Fat med salami
Lägg upp massa olika salamisorter på ett stort fint uppläggningsfat.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin