Populära recept

onsdag 25 juli 2012

Baconmuffins med tomat & basilika




Det här receptet är ett riktigt mellanmålsrecept - perfekt att ta med till jobbet, i bilen och på picknicken. Både goda OCH nyttiga! :) Receptet är från Ola Lauritzons bok Snabblagad GI (som jag kan rekommendera). Jag gör en sats då och då som jag fryser in. Sedan tar jag bara ut en muffin när jag sticker till jobbet, så är den tinad lagom till eftermiddagens mellanmål.


Cirka 15 muffins 
Cirka 45 minuter-1 timme, varav 30 minuter i ugnen 200 grader

1 paket (140 g) strimlat bacon
3 dl sojamjöl
2 dl siktat dinkelmjöl
3/4 dl havrekli
1 dl linfrö
3 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 uppvispade ägg
1½ dl vatten
1½ dl yoghurt
1 dl rapsolja
2 dl hackade soltorkade tomtater
1 kruka hackad färsk basilika
1 dl grovt riven parmesan
ev 12 strimlor soltorkad tomat till garnering
  • Värm ugnen till 200 grader.
  • Fräs baconet och låt det rinna av på papper. 
  • Blanda samman mjöl, kl, linfrö, bakpulver och salt i en bunke.
  • Blanda ägg, vatten, yoghurt och olja i ytterligare en bunke. Rör därefter ner mjölbladningen i äggsmeten.
  • Därefter blandar du ner soltorkade tomater, basilika, parmesan och bacon.
  • Fördela smeten i muffinsformar. Beroende på vilken form du använder får du 12-16 muffins. Om du vill garnerar du med en strimla soltorkad tomat och några flisor flingsalt.
  • Grädda på nedersta falsen cirka 30 minuter.
  • Låt muffinsen svalna några timmar och frys sedan in i påsar.


0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin