Populära recept

fredag 29 juni 2012

Grillade fyllda champinjonspett

Cirka 10 spett

30 stora champinjoner
200 g shiitake eller ostronskivling
3 msk salta jordnötter
3 vitlöksklyftor
4 schalottenlökar
50 g smör
3 msk japansk soja
½ dl hackad bladpersilja
½ dl färskpressad citronjuice
½ dl olivolja
salt, peppar
  • Lägg 10 träspett i blöt. Bryt loss champinjonfötterna. Hacka dem och den andra svampen och lägg åt sidan.
  • Hacka jordnötterna. Skala och finhacka vitlök och schalottenlök.
  • Smält smöret och blanda med soja, vitlök och schalottenlök. Vänd runt champinjonerna i smöret. Trä sedan upp dem på spett.
  • Lägg spetten på aluminiumfolie och vik ihop. Lägg på grillen tills champinjonerna är mjuka, det tar cirka 10 minuter. Ta därefter bort folien och grilla ytterligare cirka 2 minuter runtom hela spetten.
  • Blanda svamphacket med resten av schalottenlöken, jordnötterna, persilja, citronjuice och ½ dl olivolja. Krydda med 1 tsk salt och ½ tsk peppar. Fyll champinjonhattarna med svampröran. Servera resten av röran vid sidan om.

Passar bra som tillbehör till grillat.

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin