Populära recept

söndag 13 maj 2012

Baguetter med oliv och soltorkad tomat





Det här receptet hittade jag i boken Bröd för alla sinnen av Stina Algotson, Janne Hansson & Fredrik J Karlsson under namnet Kryddbaguetter. De blev mycket saftiga och goda, blev mycket gott med soltorkad tomat i. Nästa gång funderar jag även på att slänga i lite färsk basilika...

3 stycken bröd

½ pkt jäst
5 dl vatten, 37 grader
2 msk olivolja
1 tsk salt
½ dl grovhackade gröna oliver
½ dl grovhackade soltorkade tomater (blötlagda och ev marinerade, eller köp färdigmarinerade)
drygt 1 l vetemjöl

  • Smula jästen i en bunke. Häll på vattnet och blanda om. Tillsätt olja, salt, oliver och tomater. Arbeta in mjölet till en lös deg. Den ska vara hanterbar, men inte mer (den blev riktigt kletig!). Låt degen jäsa övertäckt i cirka 1 timme.
  • Häll upp degen på mjölat bakbord (eller bakduk). Knåda den inte (då kramar man ur luften, som är en del av hela baguettekänslan) utan dela den direkt i 3 bitar och dra ut och vrid dem till ganska smala längder.
  • För över dem på bakplåtspapper på plåt och låt dem jäsa övertäckta i cirka 20 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
  • Grädda baguetterna i mitten av ugnen tills de har fått fin färg och är genomgräddade, cirka 15 minuter. Låt dem svalna på galler, men servera dem helst nygräddade.

Funkade att äta, utan att blev dåliga, både en och två dagar efter. Servera gärna med ruccola, färskost och skinka eller salami. Supergott!

0 kommentarer:

Här bloggar

Hanna
Här bloggar jag, en något galen västgötatös, om mat i receptform. Man kan säga att detta är min digitala receptbok. Här samlar jag mina favoritrecept, recept jag vill testa och en och annan artikel om mat.
Visa hela min profil

Bloglovin